Information om felaktig hantering av personuppgifter inom Stockholms läns sjukvårdsområde
Stockholms läns sjukvårdsområde hanterar ett ärende där behörigheter och personuppgifter, som legat till grund för forskning och vårdstatistik, hanterats felaktigt på en extern lagringsyta. Händelsen upptäcktes i maj 2024.
Det är Stockholms läns sjukvårdsområde som är personuppgiftsansvarig och händelsen anmäldes vid upptäckten till Integritetsskyddsmyndigheten och till Polisen.
Uppdaterad information 2025-02-04: Åklagaren har lagt ned förundersökningen.
Kort beskrivning av händelsen
Felaktig hantering av behörigheter upptäcktes i maj 2024 av Region Stockholm. Man fann då också att personuppgifter hade lagrats på en extern lagringsyta i strid mot gällande riktlinjer. Genast vidtogs ett antal åtgärder för att stoppa den felaktiga hanteringen och samtidigt gjordes en anmälan till Polisen och Integritetsskyddsmyndigheten.
Det är inte patientjournaler, det kan vara begränsade utdrag ur journaltext som legat till grund för forskning och vårdstatistik där syftet är att förbättra kvalitet och vård. Personer med skyddad identitet fanns inte med på den externa lagringsytan. Nuvarande och framtida vård för dem som är berörda påverkas inte av hanteringen.
Det finns inget som tyder på att uppgifterna har spridits vidare.
Personuppgifterna kan vara:
- Namn
- Personnummer
- Vårdenhet
- Diagnos + kod
- Folkbokföringsort
Vem berörs av händelsen?
Personer som kan vara berörda är de som har sökt vård inom Stockholms läns sjukvårdsområde. Det kan vara på vårdcentraler, närakuter, habilitering, geriatrik och inom psykiatrin.
Känner du oro, ta kontakt med din vårdgivare.
Vad händer nu?
Ärendet hanteras fortsatt av Integritetsskyddsmyndigheten.
Stockholms läns sjukvårdsområde beklagar det inträffade och de eventuella konsekvenser som detta kan innebära för enskilda personer.
Om du vill veta om dina personuppgifter fanns med på den externa lagringsytan kan du gå in digitalt eller kontakta oss via telefon
Digitalt via Alltid öppet:
- Använd länken Alltid öppet eller skanna QR-koden nedan
- Logga in med Mobilt BankID eller Freja eID Plus
- Klicka på ”Sök vård”
- Skrolla ner till "Aktuellt just nu"
- Välj "Beställa utdrag"
- Fyll i att du önskar ett utdrag
Via telefon:
Ring 08-123 40 400 för att få veta om dina personuppgifter fanns med på den externa lagringsytan.
Öppet måndag-fredag kl. 08:30-15.00.
Du får svar inom fyra veckor. Du kommer att få en avi till din folkbokföringsadress och avin tar du med dig till ditt utlämningsställe. För att kvittera ut svaret behöver du visa giltig id-handling.
Hur Stockholms läns sjukvårdsområde behandlar personuppgifter
Du kan läsa på Stockholms läns sjukvårdsområdes webbplats hur vi behandlar personuppgifter. Integritetsskyddsmyndigheten är den myndighet som utövar tillsyn över behandling av personuppgifter.
Behandling av personuppgifter i Stockholms läns sjukvårdsområde
Klaga på en felaktig behandling av dina personuppgifter hos Integritetsmyndigheten
2025-02-04