Information om felaktig hantering av personuppgifter inom Stockholms läns sjukvårdsområde

Stockholms läns sjukvårdsområde hanterar ett ärende där behörigheter och personuppgifter, som legat till grund för forskning och vårdstatistik, hanterats felaktigt på en extern lagringsyta. Händelsen upptäcktes i maj 2024.

Det är Stockholms läns sjukvårdsområde som är personuppgiftsansvarig och händelsen anmäldes vid upptäckten till Integritetsskyddsmyndigheten och till Polisen.

Kort beskrivning av händelsen

Felaktig hantering av behörigheter upptäcktes i maj 2024 av Region Stockholm. Man fann då också att personuppgifter hade lagrats på en extern lagringsyta i strid mot gällande riktlinjer. Genast vidtogs ett antal åtgärder för att stoppa den felaktiga hanteringen och samtidigt gjordes en anmälan till Polisen och Integritetsskyddsmyndigheten.

Det är inte patientjournaler. Det är inte skyddade personuppgifter. Nuvarande och framtida vård för dem som är berörda påverkas inte av hanteringen.

Det finns i nuläget inget som tyder på att uppgifterna har spridits vidare.

Personuppgifterna kan vara:

  • Namn
  • Personnummer
  • Vårdenhet
  • Diagnos + kod
  • Folkbokföringsort

Vem berörs av händelsen?

Personer som kan vara berörda är de som har sökt vård inom Stockholms läns sjukvårdsområde. Det kan vara på vårdcentraler, närakuter, habilitering, geriatrik och inom psykiatrin.

Känner du oro, ta kontakt med din vårdgivare.

Vad händer nu?

När polisen utreder en fråga råder förundersökningssekretess kring uppgifterna som utreds. Då kan uppgifter i förundersökningen inte lämnas ut eftersom det skulle kunna skada utredningen. Polisens utredning som inleddes i somras pågår fortfarande.

Ärendet hanteras också av Integritetsskyddsmyndigheten.

Stockholms läns sjukvårdsområde beklagar det inträffade och de eventuella konsekvenser som detta kan innebära för enskilda personer.

Om du vill veta om dina personuppgifter fanns med på den externa lagringsytan kan du gå in digitalt eller kontakta oss via telefon

Digitalt via Alltid öppet:

  1. Använd länken Alltid öppet eller skanna QR-koden nedan
  2. Logga in med Mobilt BankID eller Freja eID Plus
  3. Klicka på ”Sök vård”
  4. Skrolla ner till "Aktuellt just nu"
  5. Välj "Beställa utdrag"
  6. Fyll i att du önskar ett utdrag

Via telefon:

Ring 08-123 40 400 för att få veta om dina personuppgifter fanns med på den externa lagringsytan.

Öppet torsdag 28 november fram till 17.00, därefter måndag-fredag kl. 08:30-15.00.  

Du får svar inom fyra veckor. Du kommer att få en avi till din folkbokföringsadress och avin tar du med dig till ditt utlämningsställe. För att kvittera ut svaret behöver du visa giltig id-handling.

Hur Stockholms läns sjukvårdsområde behandlar personuppgifter

Du kan läsa på Stockholms läns sjukvårdsområdes webbplats hur vi behandlar personuppgifter. Integritetsskyddsmyndigheten är den myndighet som utövar tillsyn över behandling av personuppgifter.

Behandling av personuppgifter i Stockholms läns sjukvårdsområde

Klaga på en felaktig behandling av dina personuppgifter hos Integritetsmyndigheten